Wanneer je een webshop gaat starten is het goed om alvast na te denken over een aantal onderwerpen waarmee je straks klanten gaat vinden en aan je binden. Ook en vooral met een webshop geldt dat vindbaarheid het allerbelangrijkste is. Er zijn een aantal maatregelen te noemen waarmee je de vindbaarheid kunt beïnvloeden.
Lokale vindbaarheid
Voor de meeste kleinere webwinkels is lokale vindbaarheid heel belangrijk. Je kunt er snel mee scoren in de zoekresultaten en bij Google bedrijfsvermeldingen. Misschien denk je, met een webshop kan ik de hele wereld bereiken. Daarmee maak je het jezelf heel moeilijk (denk bijvoorbeeld aan alle verschillende regels in de diverse landen) en je schiet snel je doel voorbij. Ga je dan meteen je site vertalen? Veel werk, terwijl je met lokale vindbaarheid al snel kan scoren.
Vertrouwen winnen
Een van de uitdagingen bij het maken van een webshop is vertrouwen winnen. Er zijn natuurlijk diverse manieren om dit te doen, zoals:
- een verzorgde en goed navigerende website maken;
- goed bereikbaar zijn met alle benodigde gegevens;
- je expertise tonen; dit doe je door goede omschrijvingen te maken en goede foto’s én door te bloggen;
- reviews gebruiken en erom vragen;
- duidelijke betaal- en retourvoorwaarden te maken;
- nieuwsbrief en social media gebruiken en een achterban vormen.
Doel en doelgroep
Verlies beide niet uit het oog! Als je je kunt verplaatsen in je doelgroep is de helft al gewonnen. Dan weet je hoe je je producten aanbied. Dan weet je welke teksten te schrijven.
Schrijf artikelen
Artikelen/blogs schrijven heeft twee doelen: betrouwbaar overkomen, personaliseren en vindbaar worden. Ziedaar hoe belangrijk het is om te bloggen. Je kunt nu alvast gaan bedenken waar je over kan gaan schrijven, bijvoorbeeld: achtergronden over je producten, achtergronden van jezelf en van je bedrijf, leuke weetjes rond je producten enz.
Maak het persoonlijk
Personalisatie is de laatste jaren in, omdat niemand geld wil uitgeven aan gezichtsloze bedrijven. Ofwel je gebruikt je eigen gezicht, of één of twee vaste gezichten zodat mensen jou of je twee medewerkers gaan kennen. Als mensen drie keer deze foto’s hebben gezien gaat het al lijken of ze jou en je bedrijf kennen en ze zullen sneller bij je kopen. Doe dat niet alleen op je home, maar ook in video’s en berichten op sociale media of in je blog en in je nieuwsbrief.