Maken van een websiteplan
Bij het ontwikkelen van je website begin je met het maken van een plan.
De inhoud, oftewel de ’content’, is waar de website om draait. Je wilt bepaalde inhoud overbrengen met een bepaald doel, klanten vinden, mensen inspireren, inkomsten via ads genereren enz.
Het maken van een goed websiteplan begint bij het vaststellen: wat is het doel van je website? En, in het verlengde daarvan: wie is je doelgroep? Wanneer je beide niet duidelijk voor ogen hebt en houdt ga je dwalen, maak je een te algemene site of in de verkeerde toon, kleur enz. Dus zet deze onderdelen echt op papier!
Ook voor de vindbaarheid
Voor de vindbaarheid is het zeker ook belangrijk, omdat vindbaarheid vooral draait om het goed en helder aanbieden van je inhoud. Google heeft niet lang geleden het algoritme aangepast. De inhoud is nu het allerbelangrijkste waarop Google de hiërarchie in zoekresultaten bepaalt.
Alle SEO-onderdelen (SEO=Search Engine Optimization) zoals tekstkoppen, meta-titles en meta-descriptions moeten consistent rond de inhoud gebouwd worden.
Een paar regels die vanaf het begin in het oog moeten worden gehouden bij het ontewikkeln van de website:
- Bepaal het doel en je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk.
- Maak een lijst met gewenste zoektermen; niet te algemeen, kruip in de huid van je bezoeker.
- Bedenk in je teksten tekstkoppen. De paginatitel is vanzelf de hoofdkop (tenzij je besluit deze niet te tonen, dan maak je een eigen hoofdkop). Daarna heb je de hiërarchie: Kop 2, Kop 3.
- Bedenk hoe je regelmatige vernieuwing op je website kunt organiseren, dit is ook zeer belangrijk voor betere vindbaarheid.
Vormgeving website in je plan
Hoe wordt de sfeer? Zakelijk, informeel, hip, strak, vriendelijk.
Heb je een huisstijl waar de site bij aan moet sluiten? Wat zijn de belangrijke kenmerken hierin, hoe vertaal je deze naar de site? Welke hoofdkleur? Welke accentkleuren?
Worden de home en de pagina’s verschillend? Heb je eigen afbeeldingen?
Weet je inspirerende voorbeelden?
Schematische opzet
Beschrijf de structuur van je site, welke pagina’s, wat voor berichten (nieuws, blog, acties, aanbiedingen, enz.); schematisch de opbouw, de lay-out.
Welke pagina’s ga je maken. Welke soort berichten-inhoud en hoe vaak? Hoe zet je mensen tot aktie aan? Dit kan een eenvoudige email-link zijn of een aanmeld-formulier, of een vraag-meer-informatie-link.
Maak een schematische opzet van de home en vervolgpagina.
Dit kan een eenvoudig blokkenschema zijn of een fraaie tekening. Het maakt niet uit hoe het eruit ziet als de ingrediënten van de pagina maar duidelijk wordt.
Ook dit is onderdeel van de workshop en wordt besproken tijdens de workshop.