Nieuwe product interface van WooCommerce
Nieuwe product interface van WooCommerce

Nieuwe product interface van WooCommerce

Het formulier om producten in te voeren in WooCommerce zag er heel ouderwets uit de laatste tijd. Eigenlijk sinds de invoering van de Gutenberg blokken editor van WordPress was er niets in veranderd. Ik vond de logica ook altijd onhandig. Het begon met de lange omschrijving terwijl deze op de site juist onderaan komt.

Het nieuwe productformulier is een verademing!

Met de nieuwe interface kun je sneller productvermeldingen maken en bewerken dan met het klassieke formulier. WooCommerce is bezig “om technologie achter de schermen te upgraden om te werken met blokgebaseerde bewerking, wat snellere prestaties betekent en minder tijd kost aan instellingen. Dit maakt ook de weg vrij voor meer verbeteringen in de toekomst op andere gebieden van winkelbeheer” (bron: woo.com).

Kortom, ik kan je aanraden om deze (voorlopig beta-versie) interface aan te zetten. Dit doe je te klikken op > WooCommerce > Instellingen > Geavanceerd > Functies > aanvinken: Probeer de nieuwe producteditor.

Product interface getest op oude site

Ik heb deze bèta versie getest op een oude webshop die ik in beheer heb. Het is helemaal goed gegaan. Let wel op: vanaf WooCommerce 7.9 (juli 2023) is de nieuwe productbeheerervaring beschikbaar in WooCommerce-winkels als een opt-in-functie. De nieuwe productvorm werkte in die versie alleen met eenvoudige en variabele fysieke producten, maar WooCommerce is bezig dit uit te breiden (we zitten nu alweer op versie 8.0).

Interface product toevoegen WooCommerce

De nieuwe interface is overzichtelijker en biedt via de tabs meer opties voor de instellingen per product. Je een aantal tabs waarmee je alle gegevens over het product kunt opgeven:

  1. Algemeen: alle basisgegevens zoals naam/titel, prijs, beschrijvingen en afbeeldingen. Let op! De afbeeldingen worden optimaal getoond als ze vierkant zijn en minstens 100 pixels in omvang (bij 72 dpi).
  2. Organisatie: hier geef je categorieën en subcategorieën op (en klik je ‘Geen categorie’ uit).
  3. Prijs: voor het preciezer opgeven van een termijn voor een aanbiedingsprijs, het aangeven van belastingberekeningen en het opgeven van een bepaalde belastingklasse.
  4. Voorraad: verschillende voorraad opties, bijvoorbeeld alleen in nabestelling.
  5. Verzendmethoden: verzendkosten invoer en afmetingen
  6. Variaties: bijvoorbeeld van hetzelfde product verschillende kleuren of maten.

Na het invoeren van de gegevens en > Add klik je op (linksonder) View in store.

Disclaimer: mijn test is nog geen garantie dat het ook op jouw webshop goed werkt. Lees goed de laatste ontwikkelingen en de beperking hierboven (dd WooCommerce 7.9) én maak een backup voordat je de omzetting doet.