Vindbaarheid op de eerste plaats

Mooie website, niet vindbaar

Kan je nog zo’n mooie site maken, als hij niet vindbaar is op de goede zoekwoorden dan heb je er nog niets aan. Liefst sta je op de eerste plaats in de zoekresultaten.

Zoekwoorden te specialistisch

In mijn workshop is het werken aan de vindbaarheid een belangrijk onderdeel. Eerst gaat het erom dat je bepaalt op welke zoektermen je gevonden wilt worden.

We bespreken dit lijstje dan en vaak blijkt dat mensen zoekwoorden bedenken vanuit hun vak, die te specialistisch zijn. Bij het bedenken van de gewenste zoekwoorden kruip je het beste in de huid van degene die zoekt.

vindbaarheid naald in hooibergBijvoorbeeld: ik ben webdesigner, maar iemand die een website nodig heeft zal niet beginnen om op dat woord te zoeken, maar op ‘website maken’ of op ‘website voor verpleegkundige’ of dergelijke.

Zoekwoorden met veel concurrentie

Vaak worden zoekwoorden bedacht die heel veel concurrentie hebben. Om weer dicht bij huis te blijven: ‘website maken’ heeft ruim 11 miljoen resultaten terwijl ‘website maken rotterdam’ heeft 1 miljoen resultaten. Is dat laatste al een stuk haalbaarder ;-). Maar de regiotoevoeging is natuurlijk alleen zinnig wanneer je je inderdaad richt op de regio. In het geval van website maken is dat niet zo heel belangrijk, wel bijvoorbeeld voor een yogaschool.

Heel algemene zoekwoorden

Heel algemene zoekwoorden zijn ook nooit haalbaar voor de kleinere bedrijven en websites. Bijvoorbeeld het woord ‘website’, ‘manager’, ‘yoga’, enz. Het zijn alleen de hele grote bedrijven en start- en verzamelpagina’s die hierop in de zoekresultaten komen.
Het woord website heeft 17 honderd 20 miljoen resultaten.

Beste practice

Best practice voor het bepalen van gewenste zoekwoorden is dus:

  • kruip in de huid van de (gewenste) zoeker;
  • en bepaal dus eerst wíe je gewenste bezoeker is;
  • bepaal inperkingen, zoals regio;
  • kijk naar hoeveelheid concurrentie

Uiteindelijk heb je dan misschien niet zoveel zoekwoorden over, maar dat is niet erg. Het is juist goed om te focussen op wat is echt belangrijk. Daar hou je vervolgens rekening mee met het bouwen van je website en het bewerken van de SEO, waarover in een volgend blog meer.

© Charlotte Maas, Maasbeeld

 

Deel dit bericht