Werken aan vindbaarheid
Werken aan vindbaarheid

Werken aan vindbaarheid

Werken aan vindbaarheid houdt niet op

Vindbaar worden kost tijd.
Dat in elk geval.
Je kunt er het beste van tijd tot tijd aan werken, bijschaven, veranderen. Als je naar de zoekresultaten kijkt kun je daaruit de zoektermen halen waarop mensen je site vinden. Dan toets je deze zoekwoorden aan je vindbaarheidplan en vraag je je af: zijn dit zinnige zoektermen of klopt het plaatje eigenlijk niet?
Ook kun je veelbezochte pagina’s bekijken en beoordelen of dit klopt of niet.
Uiteindelijk gaat het om één vraag: hoe verhoudt mijn website zich tot de andere websites die in de zoekresultaten naar voren komen? Kan je concurreren? Dan kun je je strategie richten op hoofdzoektermen. Als dit een onmogelijke of zeer moeilijke opgave is dan kun je je beter richten op zoekwoord combinaties, waarbij je per zoekterm minder zoekopdrachten zult krijgen, maar wel gerichter en dus meer to-the-point!

Hoe ga je te werk

  1. Zoekterm research: kruip in de huid van de zoeker
  2. Strategie bepalen – inzetten op:
    1. hoofd zoekwoorden
    2. meerdere zoekwoorden gecombineerd = zoekterm
  3. Ingeval B: research naar goede combinaties zoekwoorden

Of je met hoofdzoekwoorden of bredere zoektermen gaat werken bepaal je a.d.h. van een analyse van:

  1. Vergelijking met andere websites die gevonden worden: Zijn dit professionele websites? Zijn het bedrijfswebsites?
    Vraag jezelf af of je ‘gelijk’ bent aan deze bedrijven en of je in dit rijtje thuishoort? Is je bedrijf van gelijke grootte en heeft het net zo veel invloed in jouw niche?
  2. Merken: toont de zoekresultaten pagina bekende merken? Het is moeilijker om te ‘ranken’ wanneer je moet concurreren tegen sites met sterke merknamen. Als merken bekend zijn met tv- of radio-commercials, dan wordt je kans om te ranken nog kleiner.
  3. Inhoud: Hoe zit het met de inhoud van deze websites? Is de inhoud goed geschreven en goed geoptimaliseerd? Hoe lang zijn de artikelen op de sites? Als je competitie slechte inhoud heeft, heb je een grotere kans om ze te in te halen!
  4. Advertenties: Zijn er advertenties in Google? En hoeveel is de pay-per-click in Google AdWords? Zoektermen die een hoge pay-per-click hebben, zijn meestal ook moeilijker om in de organische resultaten te rangschikken.

Google Analytics en Search Console

Vaak krijg ik de vraag: “die Google Analytics zijn zo ingewikkeld. Ik weet niet waar ik kijken moet.” Ik geef hier twee ‘views’ die heel verhelderend kunnen zijn en voor zoektermen kijk je in Google Search Console.

Pagina’s en bezoekstromen

Klik onder ‘GEDRAG’ op ‘Overzicht’ voor de meest-bezochte pagina’s. Rechtsboven kun je de periode instellen. Deze staat standaard op 7 dagen, terwijl een maand een beter beeld geeft.
Onder de statistiekbalk zie je ook een bouncepercentage. Dit geeft het aantal bezoekers weer dat direct weggaat. Het bouncepercentage zou niet hoger moeten zijn dan ca. 50%.
Klik onder ‘GEDRAG’ op ‘Gedragsstroom’ om te zien hoe mensen door de site heen bewegen.

Zoektermen

In G. Search Console: www.google.com/webmasters/tools kijk je onder ‘Zoekverkeer’ naar ‘Zoekanalyse’. Hier zie je alle zoekwoorden waar mensen je site op vinden.