Tekst voor vindbaarheid
Tekst voor vindbaarheid

Tekst voor vindbaarheid

Teksten met het oog op vindbaarheid

Ik krijg vaak de vraag of het zin heeft om termen/woorden waarop je gevonden wilt worden op zoveel mogelijk plaatsen in de website in te bouwen.
Het antwoord is eenduidig: nee!
De zoekmachines zijn zo geavanceerd dat er bepaald wordt wat belangrijke inhoud is op de gehele website. Wanneer je je bezoeker zo goed mogelijk bedient met relevante inhoud dan weet ook de zoekmachine dit te waarderen.
Google e.a. willen natuurlijk de zoekresultaten inhoudelijk zo goed mogelijk hebben. Dus wordt zoekwoordstuffing eerder afgestrafd dan beloond.

Boodschap overbrengen

In de eerste plaats maak je je teksten inhoudelijk zo dat je je boodschap duidelijk overbrengt met een heldere structuur en goede tekstopbouw, wat betreft titels, indeling en subkoppen, stukken bold of italic. Dit wordt allemaal genoteerd door Google en wat een kop is wordt als belangrijk gezien, evenals iets dat bold is.

tekst vindbaar workshop website

Woorden waarop je gevonden wilt worden

Natuurlijk, met de indeling en het schrijven van je teksten houd je zo veel mogelijk rekening met zoektermen, dwz combinaties van woorden waarop je gevonden wilt worden (en waarmee je ook kans maakt!). Dit lijstje gaat dus eigenlijk vooraf aan het maken van je tekst. Het vereist zoekwerk en nadenken: hoe zouden mensen zoeken door wie jij gevonden wilt worden.
Vaak wordt de fout gemaakt om te denken vanuit algemene termen. Als bijvoorbeeld neem ik een masseur. Hij noemt termen als: massage, rugpijn, hoofdpijnklachten enz. Zoeken op het woord ‘massage’ levert vooral de grote massagesalons op. Even googelen op het woord ‘rugpijn’ laat zien dat we dan vooral de grote fysiotherapie-praktijken krijgen, en ook medicijnen.
Dit betekent dat we niet in enkele woorden, maar in combinaties moeten denken. Zoektermen dus, zoals massage delft, massage (bij) rugpijn enz.

Marketing-technisch

Teksten marketing-technisch bekijken wil zeggen: nodig je mensen voldoende uit tot doorklikken en tot contact opnemen. Met dit oogmerk is het zeker goed om je website door te nemen. Maak je het mensen gemakkelijk om contact op te nemen? Zijn je teksten uitnodigend genoeg?
Wil je dat ik meekijk en een aantal aktiepunten opstel voor jouw website? Mail of bel: of 06 343 14 966, Charlotte Maas